Statuetki "Cassubia Visuales II" rozdane!

8 lipca 2016 odbył się wernisaż II Międzynarodowego Konkursu Kaszubskich Sztuk Wizualnych "Cassubia Visuales" wraz z wręczeniem statuetek i nagród. Podczas wernisażu pojawił się burmistrz miasta Redy - Krzysztof Krzemiński, dyrektor Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko - Pomorskiej w Wejherowie - Tomasz Fopke, a także przedstawiciele jury - mgr Benita Grzenkowicz - Ropela oraz mgr sztuki Paulina Piotrowska. Dyrektor MDK-u - Tomasz Wiśniewski odczytał list od przewodniczącej jury - dr Marty Flisykowskiej, która niestety nie mogła pojawić się na wernisażu.

Statuetki wraz z dyplomami i nagrodami wręczał burmistrz wspólnie z dyrektorem MDK. Prawie wszyscy laureaci zaszczycili nas swoją obecnością, co cieszy bardziej - nawet laureatka I miejsca - przyjechała prosto z podkarpacia! Była to Patrycja Longawa, a także laureaci II miejsca - Natalia Albecka oraz III miejsca - Damian Chrul. Pojawiła się również jedna z wyróżnionych osób - Katarzyna Bliźniewska.

Nagrodzonych wyłoniono spośród 74 autorów, którzy nadesłali 124 prace! Gratulujemy!

Wystawę można oglądać - aktualnie - w Fabryce Kultury, w kolejnych miesiącach "Cassubia Visuales II" zawita w Wejherowie, Gdańsku oraz w Rumi.

HARMONOGRAM EKSPOZYCJI WYSTAWY "CASSUBIA VISUALES II":

  • 8.07-30.07.2016 | FABRYKA KULTURY | REDA (ul. Łąkowa 59 A) | PON-PT 9:00-17:00 // SB-NDZ 12:00 -18:00 
  • 1.08-31.08.2016 |MUZEUM PIŚMIENNICTWA I MUZYKI KASZUBSKO-POMORSKIEJ |WEJHEROWO (ul. Zamkowa 2) |PON-PT 9:00 -18:00 // SB-NDZ 11:00 -17:00
  • 6.10-18.10.2016 | STACJA KULTURA | LĘBORK (ul. Dworcowa 8A) | WERNISAŻ 6 X 2016 - 17:00 // W godzinach pracy placówki
  • 20.10-20.11.2016 | DOM KULTURY SM JANOWO | RUMIA (ul. Pomorska 11) | W godzinach pracy domu kultury
  • 25.11-23.12.2016 | BIBLIOTEKA POLITECHNIKI GDAŃSKIEJ | GDAŃSK (ul. Gabriela Narutowicza 11/12) | PON-PT 9:00 - 20:00 // SB 9:00 - 15:00

Uzasadnienie wyboru:

Przewodnicząca komisji - dr Marta Flisykowska - pracuje na Wydziale Architektury i Wzornictwa w

pracowni Designu Eksperymentalnego Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, współpracuje z

Gdańską Fundacją Przedsiębiorczości STARTER, Fundacja Win-Win, Centrum Designu Gdynia,

Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku. Przez wiele lat aktywnie działała w stowarzyszeniu i

zarządzie Pomorskiego Stowarzyszenia Projektantów PoCoTo.

 

I miejsce - Patrycja Longawa - „Praca pani Patrycji Longawy jednomyślnie zachwyciła i zwróciła uwagę Jury. Został doceniony warsztat, nienaganna prezentacja jak i kompozycja i styl. Jednak wszystkie powyższe atrybuty to profesjonalne wykorzystanie umiejętności służące idei.

Nagroda główna została przyznana szczególnie za wieloznaczne a mimo to spójne odniesienie się do kwintesencji działania motywów jakie tworzą wzory ludowe w tym wypadku kaszubskie. Kostka Rubika jako metafora całości, jej możliwość przekształcania, idealnie oddaje charakter kompozycji wielości szkół haftu. Autorce brawa i gratulacje!”.

 

Wyróżnienie - Olga Budzan - „Jury zwróciło uwagę na prace pani Olgi Budzan, gdyż była to jedna z niewielu prac wykonana odręcznie. Delikatność, ogromna praca i wnikliwość w detal przywiodło na myśl mozół i trud pracy tradycyjnych hafciarek. Dodatkowo Jury zauważa wielokulturowość w pracy która na pierwszy rzut oka przywodzi na myśl buddyjskie mandale.

Gdy jednak przyjrzymy się i wczytamy w detal zauważamy iż kolista kompozycja oparta jest na motywach występujących w hafcie kaszubskim. Ten rodzaj myślenia pokazuje, że z tradycyjnych motywów osiągnąć nową jakość.”.

 

Członek komisji – mgr Benita Grzenkowicz-Ropela – st. kustosz Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie – Dział Sztuki i Pamiątek po Pisarzach.

 

II miejsce - Natalia Albecka - „Nagroda za zgeometryzowaną, skubizowaną stylizację motywu palmety (owocu granatu) jednego z najbardziej znanych ornamentów haftu kaszubskiego. Złożona z rombów, trójkątów, jasna, dążąca do prostoty kompozycja przypominająca kształtem strukturę diamentu można także rozpatrywać symbolicznie – jako odniesienie do trwałości, ciągłości tradycji - diament jako coś cennego, trwałego, niezniszczalnego. Praca jest ciekawym połączeniem nowoczesności i tradycji w duchu modernizmu. Przy czym w jasny i czytelny sposób odwołuje się do kaszubskiej tożsamości wizualnej. Ciekawe byłoby przeniesienie tej wizualizacji bezpośrednio na tradycyjny, wykonywany ręcznie haft na płótnie”.

 

Wyróżnienie - Katarzyna Bliźniewska - „Praca w konwencji plakatu o żartobliwej, pełnej pozytywnej energii wymowie, stanowiąca prosty czytelny przekaz dla szerokiej publiczności – „Kaszuby są OK”. Ciekawy przykład transpozycji tradycyjnej ornamentacji na potrzeby kultury masowej, popularnej. Tradycyjny motyw haftu stał się symbolem, znakiem, logotypem regionu. Znakomity przykład plakatu promującego region – oszczędna, minimalistyczna forma niosąca w sobie wieloznaczność

skojarzeń i treści”.

 

Członek komisji – mgr sztuki Paulina Piotrowska – inicjator konkursu, kierownik ds. kultury i grafik w Fabryce Kultury (Miejskim Domu Kultury w Redzie), instruktor sitodruku i rysunku, absolwentka gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

 

III miejsce - Damian Chrul - „Plakat Damiana Chrula przedstawia zbiór wzorów kwiatów kaszubskich przetworzonych w trójwymiarową formę kubiczną, która wydaje się poruszać na niciach haftu. Forma nawiązuje do stylistyki gier komputerowych, zarówno w wydaniu 8-bitowego retro – jak „Space Invaders”, czy też do współczesnych gier – jak „Minecraft”. Przetworzenie symbolu kwiatów kaszubskich, w pracy Damiana Chrula, poprzez przeniesienie formy piksela z płaskiego do trójwymiarowego świata jest ciekawym zabiegiem artystycznym. Od razu nasuwa się myśl o produkcji gry komputerowej zręcznościowej, chociażby na podobieństwo kultowego Pac-Mana, w której kwiaty kaszubskie mogłyby być >>zjadane<< przez Gryfa Kaszubskiego. Idea plakatu jest na pewno pełna otwartych koncepcji – wartych realizacji w >>realu<<”.

 

Wyróżnienie - Jolanta Jacent-Styczyńska - „Plakat inspirowany kolorowankami dla dorosłych, został wykonany w dość ciekawy sposób. Inspirowane kwiaty kaszubskie – można >>pokolorować<< według zaproponowanej palety, nawiązującej do kolorów Kaszub. Niekoniecznie w sposób zgodny z oryginałem, dzięki czemu otrzymamy kolejną transformację haftu kaszubskiego. Jest to kolejny pomysł, który można by rozwinąć w formę użytkową, na przykład tworząc kolorowankę wzorów kaszubskich poszczególnych szkół haftu wraz z odpowiednimi paletami kolorystycznymi (każda szkoła czymś się różni). Jest to też plakat prosty, minimalistyczny, a zarazem błyskotliwy. Byłby idealnym do promocji Kaszub w Polsce”.